Guide: Vad betyder hotellets stjärnor?

Uppdaterad 2016-05-12 | Publicerad 2015-12-30

Här är kraven för de olika betygen

Vad kan du räkna med att få för standard på ditt hotellrum med en viss stjärna?

Aftonbladet Resa reder ut vad hotellstjärnorna betyder.

Här är guiden för hotell runt om i världen.

Daglig städning, frukostbuffé, innetofflor eller kanske en hårtork – vad känner du att du behöver när du är på resande fot?

Hotell behöver uppfylla särskilda kriterier för att få titulera sig med olika stjärnor som visar vilken servicenivå och vilka bekvämligheter du kan förvänta dig. Syftet med att kategorisera hotell efter standard var ursprungligen att informera resenärer om vad de kunde vänta sig av hotellet i form av faciliteter, men i dag rankas hotell mer efter helhetsupplevelse.

Hårdare kriterier i Frankrike än Spanien

Mat, service, underhållning, utsikt och träningsmöjligheter påverkar bedömningen av dagens hotell, men denna kan variera i världen.

Hotellens standard skiljer sig beroende på vilket land du är i, vilken region du befinner dig i och vilka klassificeringssystem det aktuella landet använder sig av. I delar av Spanien behöver ett hotell till exempel bara ha badrum, rumstelefon, centralvärme, hiss, bar, luftkonditionering och säkerhetsbox på rummet för att få fem stjärnor, medan det i Frankrike krävs åtminstone möjligheten att få massage för att samma antal ska uppnås.

Här ser du vad du kan förvänta dig av de olika kategorierna.

Enstjärniga hotell

I hotell med en stjärna ska alla rum erbjuda dusch och toalett, alternativt badkar och toalett. Rummen ska städas dagligen och vara utrustade med en tv och tillhörande fjärrkontroll. Det ska finnas en reception och möjlighet att låna en telefon. Hotellet ska erbjuda frukostmöjligheter och dryck ska säljas.

Tvåstjärniga hotell

Tvåstjärniga hotell ska uppfylla kriterierna för enstjärniga hotell. Dessutom ska de erbjuda en frukostbuffé, läslampa intill sängen, möjlighet att betala med kort och koppla upp sig på internet. Det ska finnas duschcrème i duschen och har du glömt tandborsten hemma ska de kunna erbjuda dig en.

Trestjärniga hotell

Trestjärniga hotell ska uppfylla kriterierna för tvåstjärniga hotell. Receptionen ska dessutom vara öppen minst 14 timmar om dagen och personalen ska kunna tala minst två språk. Du ska kunna få hjälp med bagaget om du frågar efter det, du ska ha både en spegel, telefon och hårtork på rummet – och dessutom kunna be om en extra kudde eller täcke. Har du några klagomål ska trestjärniga hotell ha en speciell klagomålsservice.

Fyrstjärniga hotell

Drömmer du om en egen badrock och tofflor på rummet krävs ett rum i ett hotell med minst fyra stjärnor. Fyrstjärniga hotell ska uppfylla kriterierna för trestjärniga hotell, dessutom ska receptionen vara öppen minst 16 timmar per dygn och en minibar ska finnas på rummet, alternativt möjligheten att beställa dryck från rumservice. I fyrstjärniga hotell ska du även erbjudas kosmetiska produkter, alltså duschmössa, nagelfil och tops i badrummet – som dessutom ska vara uppvärmt.

Femstjärniga hotell

De lyxigaste hotellrummen hittas i de femstjärniga hotellen, som förutom att uppfylla kriterierna för fyrstjärniga hotell ska ha en dygnsöppen reception och personalen ska tala flera språk. Du ska kunna ställa bilen på hotellets parkering och få hjälp med väskorna. Receptionen ska vara rymlig, du ska få ett personligt bemötande och gärna en liten blomma eller present på rummet. Är du hungrig eller törstig ska du kunna få mat dygnet runt, du ska kunna surfa på rummet, låsa in dina värdesaker i ett värdeskåp samt få hjälp att stryka dina kläder.

Källor: Hotelstars, Wikipedia, Momondo, Forbestravelguide, Expedia.

Följ ämnen i artikeln