GM slapp Fiat för 14 mdr - vad är priset på Saab?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-15

General Motors betalar Fiat 1,55 miljarder euro, 14 miljarder kronor, för att slippa köpa företaget.

Hur mycket betalar GM för att slippa äga Saab?

FIAT ur leken för GM.

I slutet av 1990-talet var alla bilföretag antingen på köprunda, eller på köplistan. Ingen trodde att bilföretagen, hur stora de än var, kunde klara sig själva i framtiden.

Stora förluster för Saab

Tanken var att kunna genomföra strukturrationaliseringar inom bilindustrin som dras med för stor kapacitet och att ha tillräcklig styrka att utveckla framtidens bilar.

GM storhandlade överallt och den allra största affären var att köpa in sig i Fiat med option att köpa hela företaget.

Men nu kommer baksmällan efter köpfesten. BMW var först med att sälja tillbaka nergångna brittiska tillverkaren Rover - för en krona - till ett engelskt konsortium. Mercedes har övergivit det japanska råttboet Mitsubishi och överväger att släppa olönsamma Smart.

Och natten till i går blev det klart att GM lyckats kliva ur Fiat, en av världens mest problemtyngda bilkoncerner.

Lösesumman på 14 miljarder kronor är historiskt stor. Men det var vad italienarna krävde för att släppa GM fritt från sina åtaganden.

Gårdagens överenskommelse kan vara en ljusglimt för Saab som GM utsatt för en 15 år lång våldtäkt med stora förluster varje år.

Gammal teknik

Det började med att Saab fick hålla tillgodo med utrangerad teknik från en nerlagd Opel-modell för att utveckla nya 900 i slutet av 1980-talet. Ingen succé.

Den stora 9-5-modellen utvecklades ur en senare Opelmodell, men Trollhättan fick jobba hårt på att göra en stor premiumbil av den mellanstora anonyma Opeln.

Nya 9-3 är en lyckad bil tekniskt, men styvmoderlig behandling från GM-ledningen i Detroit gör att kombin försenats i över två år och fyrhjulsdrift och lite jeepbetonade versioner stoppats helt.

GM driver Saab ur askan i elden: nästa generation 9-3 kommer sannolikt att byggas i Tyskland och nästa 9-5 i USA eller Australien. Och fyrhjulsdrivna Saabmodeller byggs av Subaru i Japan och i USA.

Trollhättan krymper från en viktig svensk bilindustri till en liten fabrik för nischbilar, eller i värsta fall till ingenting.

Är Saabs räddning att General Motors köper sig fritt?

Ja, ett Saab i GM:s händer kommer att vara utraderat om tio år när inte en enda modell tillverkas, eller ens är utvecklad i Sverige.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln