Forskaren om skärmtid: Det gäller för små barn och tv

Publicerad 2023-11-01

Lisa Thorell, forskare i psykologi vid Karolinska institutet.

Barn under två år ska inte använda skärm överhuvudtaget, enligt Barnläkarföreningens nya riktlinjer.

Lisa Thorell, forskare i psykologi vid Karolinska institutet, som varit med och utformat råden chattade med läsarna om skärmtid.

  • Fastnålat inlägg
    1 nov 2023
    Lisa Thorell

    Tanken var att besvara frågor i enbart 30 minuter men nu har jag hållit på i 70 minuter så jag måste tyvärr avsluta. Stort tack för alla frågor!

Chatta med forskaren Lisa Thorell som varit med och utformat råden klockan 16.30

Denna chatt är stängd.

  • 1 nov 2023

    Går det bra om min son som är under 5 år att ha videosamtal med släktingar? Om detta sker dagligen? Räknas det som skärmtid?

    CATHY

    Just videosamtal är undantaget men givetvis bör man inte sitter flera timmar i videosamtal heller.

    Lisa Thorell
  • 1 nov 2023

    Oj oj.....om ni bara visste hur mycket tid barn tillbringar med Ipads, mobiler etc på vissa förskolor.....ofta utan vuxen i närheten. Den vuxne har ju "viktiga" saker för sig.....sitter vid en annan skärm....

    För barnens skull är detta välkommet!

    Förskollärare

    Ja, tyvärr är detta också min erfarenhet att användningen av skärmar är väldigt hög på många förskolor.

    Lisa Thorell
  • 1 nov 2023

    Men är inte det upp till föräldrarna att avgöra???

    Annika

    Många har efterfrågat rekommendationer, men givetvis väljer varje förälder om man vill följa dessa eller inte.

    Lisa Thorell
  • 1 nov 2023

    Susanne Kjällander, docent i förskoledidaktik, har en debattartikel i DN som hon skrivit med ett 20-tal forskare som skriver om de positiva effekterna som digitalisering i förskolan och skolan ger. https://www.svd.se/a/JQGV88/forskare-forskolan-behover-en-digitaliseringsstrategi?callback=true

    Har dessa forskare fel?

    markus

    Jag minns inte vad det står i just den artikel du hänvisar till, men generellt sätt så har de flesta pedagogiska studier enbart frågat personalen vad de tycker om digitaliseringen eller så har man gjort observationer av barnens beteende när de använder digitala verktyg. Man har inte gjort studier där man delat in barn i olika grupper och låtit den ena gruppen använda digitala verktyg och den andra inte. Sedan behöver man följa barnen över tid för att se hur deras utveckling avseende flera olika saker påverkas. Detta behöver göras för att vi ska veta om det finns några positiva effekter.

    Lisa Thorell

Följ ämnen i artikeln